Akcie OKST VU 2010

AktualizÁcia 22. SEPTEMBRA 2010 • PETER.TAPAY@MAIL.T-COM.SK

10. 9. 2010 - 12.9.2010 - Adršpach

Hoci je štvrtok tesne po jedenástej večer, nálada asi päťdesiatich turistiky chtivých jedincov (už svorne usadených v autobuse) nezaváňa žiadnym pesimizmom. Veď prečo aj. Vyrážame opäť na cesty. Tento krát severozápadným smerom, ku Adršpašským skalám v Čechách.

Piatkové ráno nám pripravuje príjemné prekvapenie (ako satisfakciu za vcelku zaujímavú nočnú cestu) v podobe prvých slnečných lúčov a jesenných inverzií, ktoré nás budú doprevádzať po celý víkend.
Preto nám nič nebráni naplno vychutnávať krásy prehliadkového okruhu skalného mesta Adršpachu. Ten má zhruba 3,5 km a je vedený zelenou značkou. Cestou síce nepodávame žiadne vysokohorské výkony, avšak o to intenzívnejšie precvičujeme naše krčné ústrojenstvá, pretože skaly (napr. Slonie námestie, Milenci či Starosta) im dávajú poriadne zabrať. Všakovaké prírodné útvary sú ale natoľko masívne a fascinujúce, že by bola škoda si ich poriadne neprehliadnuť.
Niektorí odvážlivci sa taktiež plavia po Jazierku, iní priamo pokračujú do Vlčej rokle a ďalej po modrej k vyhliadke na Adrpašsko-teplické skaly. Ich krásy obdivujeme ešte celé popoludnie a deň končíme v Tepliciach nad Metují v spoločnosti zlatého moku.

V sobotu vyrážame z našej chatovej základne - Ostašu do Hlavňova, odkiaľ nás sprevádza červené značenie. Míňame historickú kaplnku s názvom Hviezda a prvý bufet. Ďalej sa kocháme vyhliadkou Supie hniezdo a lesnatým hrebeňom plným lesných plodov a húb, ktoré sa snažíme správne identifikovať a nasledovne poniektorí aj pozbierať. Okruh stáčame do Hájkovej rokle späť do Hlavňova, kde si pri rybníku robíme záverečnú občerstvovačku ako väčšina bicyklových pretekárov, ktorých míňame cestou.
Navečer ešte ideme „skontrolovať“ skaly Ostašu a Kočičí hrad. Ich zákutia a výhľady sa veru tiež nemajú za čo hanbiť a preto ich hodnotíme taktiež na výbornú.

Cestou domov si ešte nedeľné dopoludnie skrášľujeme zastávkou v Babičkinom údolí. Snažíme sa pospomínať si na literatúru Boženy Nemcovej a predstavovať si scenérie z jej diel. S ponúknutým romantickým vidiekom to však ide celkom jednoducho. Z už jesenného slnka  naberáme cennú energiu a vydávame sa na nie najkratšiu cestu domov. Tá však (dúfam) stála za túto „obetu“, ktorú musí každý správny horal – výletník podstúpiť.

Foto a text: Veronika Belianska

Zatiaľ psledné foto: Števo Adamík:

Adršpašsko-Teplicko-Broumovské skaly nie turisticky

Mnohí z nás sadajú na sedlo bicykla častejšie, iní len sviatočne. Aj v našom TO sa 2-3 krát do roka stretávame na cyklotúrach do blízkeho okolia, kde v pohodovom tempezvládame vytýčené trasy. Ako usporiadatelia sa zúčastňujeme cyklomaratónu Medzihorím, ktorý organizujú nadšenci s Partizánskeho. Niektorí sme si už vyskúšali, ako chutí i pretekársky chlebíček na takejto akcií. A preto nečudo, že cyklomaratón, ktorý sa išiel počasnášho výletu v Čechách niektorých z nás zaujal.
Už v piatok podvečer, keď sme hľadali náš autobus v Tepliciach nad Metují sme si všimli stánkov s cyklistickým oblečením, prípravu občerstvovacej stanice,pódia s plátnom a putačov. To organizátori zo Športového klubu REDPOINT TEAM o.s. pripravovali 16.ročník bike maratónu SPECIALIZED RALLYE SUDETY / 11.9.2010 /Cyklomaratón sa išiel ako finále Českého pohára MTB-XCM -  cyklomatón Tour 2010 a bol zaradený do série iVELO. cz bike.
Je považovaný za najťažši v Čechách. Ide sa trasa 123 km s prevýšením 3350m / tento rok 552 účastníkov / a 63 km s prevýšením 1350 m / 313 účastníkov. No a na naše prekvapenie sa pretekári pohybovali i po niektorých úsekoch turistických chodníkov. A tak nečudo, že sme ich stretli na križovatke pod KOVAŘOVOU ROKLÍ, na hrebeni BROUMOVSKÝCH STIEN. Vraj najzaujímavejší úsek bol zjazd z HVĚZDY / 700 m.n.n./, ktorá sa nachádza pri SNĚŽNEJ KAPLY, kde sme cca 1 hodinu vegetili. Býva tu najväčšie zastúpenie obecenstva, nakoľko pri zjazde po veľkých kameňoch a koreňoch je predpoklad že mnohí hodia HUBU / skrátka padnú /. Niečo podobné aplikujeme i my pri prechode Vtáčnika v zime, kedy je prejazd prudko klesajúcej, zaviatej cesty snehom pod Jarabou skalou, dosť zložitý.
Hrádza HLAVŇOVSKÉHO rybníka bola občerstvovačkou ako pre nás, tak i pre pretekárov / 98 km /. Škoda len, že všetky tie dobtoty na piatich stoloch  nepatrili nám. Maroš Kováč sa v rámci treningu zaplietol medzi cyklistov a spoločne s nimi pribehol do OSTAŠU / 105 km /, kde sme boli ubytovaný. Dlhý had pretekárov bolo možné ešte sledovať i z teras jednotlivých chatiek.  Veď tí poslední prichádzali do cieľa po 11 hodinách jazdy.Vo výsledkovej listine sa objavili aj mená asi piatich Slovákov a podľa tlačovej správy časom 5:21:17,7 hod vyhral SPĚŠNÝ MILAN – SH SUPERIOR MTB team A medzi ženami TLAMKOVÁ PETRA 6:57:00 hod Merida Biking team. Obidvaja z Čiech.Ak by niekoho zaujímalo viac tak na